שאלות ותשובות על בלון קיבה

מתקשה לשלוט בהרגלי האכילה?
בלון הקיבה יסייע לך להתניע תהליך ולנצח את המשקל
.

הנה כל מה שתרצו לדעת על בלוני קיבה להרזיה:  

כיצד בלון קיבה (Intragastric Balloons) יעזור לי בהרזיה  ?

בלון קיבה הוא בלון המוכנס לקיבה לתקופה זמנית. בשילוב עם דיאטה מפוקחת ותוכנית לשינוי התנהגותי מסייעת להשיג יתרונות אסתטיים ובריאותיים הקשורים לירידה במשקל.

ישנם סוגים שונים של בלוני קיבה, שהטכנולוגיה שלהם הולכת ומתפתחת. כיום יש בלונים שיכולים לשהות בקיבה 12 חודשים (במקום 3-6), או בלון דינמי – מתכוונן, שניתן לשנות את נפחו באמצע הטיפול בעודו בקיבה.

האם לשהות הבלון בקיבה יש משמעות?

מניסיון של כ 30 שנים עם בלוני קיבה מדווח על הצלחות בירידה במשקל, אבל עדיין בלוני הקיבה לא קיבלו הכרה בינלאומית וגם לא זכו לפופולריות עד לפני כמה שנים. הסיבה לכך הייתה, שהיה חובה להוציא אותם מהקיבה בתום 6 חודשים – וזה היה הזמן שהמטופל "הקציב" לטיפול. כלומר, זה לא הספיק כדי להטמיע הרגלים חדשים.

כיום ישנם בלונים שניתן להשתיל אותם ל 8-12 חודשים. כלומר, זמן להפחתה גדולה יותר במשקל, יותר זמן למעקב ולשינוי התנהגותי. שהות הבלון בקיבה מסייעת לשמור על התוצאות לאורך יותר זמן לאחר הוצאת הבלון מהקיבה.

לבלון ספאץ המתכוונן יש יתרון נוסף. יחד עם זמן השתלה יותר ארוך, יש גם אפשרות להגדיל עוד (או להקטין) את הבלון בתקופה המוקצבת.

במה  שונה בלון קיבה מתכוונן (ספאץ) משאר בלוני הקיבה?

בלון קיבה ספאץ הוא בלון קיבה דינמי ומתכוונן.  לבלוני קיבה אחרים יש נפח בלון שאינו משתנה במשך שהותם בקיבה.

מדוע זה חשוב?
עם הכנסת הבלון לקיבה, הרופא מנסה לנפח את הבלון ככל שניתן, כדי להשיג את התוצאות הטובות ביותר. אבל, ניפוח יתר של הבלון יכול להיות לא נוח למטופל ולגרום לאי-סבילות.

לעומת זאת, את בלון הקיבה ספאץ אפשר לכוון, להוסיף או להפחית את נפחו גם לאחר ההשתלה. למטופלים, שלא יכולים לשאת את נוכחות הבלון בגופם וסובלים מאי-סבילות, אפשר להקטין את הנפח. הדבר מתורגם לתחושה נסבלת יותר למטופל, המאפשרת לו להמשיך בטיפול (במקום להוציא אותו מהקיבה ולאבד את ההזדמנות להפחתת משקל).

דבר נוסף, לאחר כ 3-4 חודשים, האפקט של הבלון מגיע לקיצו כיוון שהקיבה מתרגלת לבלון. בתקופה הזו שנותרת, קשה יותר להשיג הפחתה נוספת במשקל. מאבדים פחות במשקל והבלון מסייע לשמור על התוצאה.

הדינמיות של הבלון מאפשרת לרופאים להתחיל עם פחות נפח התחלתי (גורם לפחות חוסר נוחות), ולהגדיל את הנפח כאשר האפקט של הבלון נחלש. השילוב החזק של השתלת הבלון בקיבה לשנה עם הדינמיות של הבלון מבדילה את בלון ספאץ משאר הבלונים.

כיצד עובדים בלוני הקיבה?

הבלון תופס כשליש מנפח הקיבה ומשאיר פחות מקום למזון. בנוסף, נוכחות הבלון גורמת למזון להישאר בקיבה זמן ארוך יותר וכך עוזרת לתחושת "מלאות" ארוכה יותר. ביחד הם גורמים להרגיש מלאים יותר זמן ולהסתפק בכמויות מזון קטנות יותר.

הבלון, אומנם מסייע לחוש מלאים ולהקטין את הצורך לאכול כמויות מזון גדולות, אבל הוא לא הדבר היחיד ב"מסע" לירידה במשקל.

הרופא ביחד עם דיאטנית קלינית ו/או מומחה לשינוי התנהגותי יפגשו איתך במהלך התקופה, כדי להדריך אותך כיצד לשנות את הרגלי האכילה שלך. עם בלון בקיבה יהיה לך קל יותר לאמץ אורח חיים חדש ולעשות שינוי בבחירת המזון שאת/ה אוכל/ת. עמידה בתוכנית תשפר את סיכויי ההצלחה שלך לשמור על המשקל לאורך זמן לאחר הוצאת הבלון מהקיבה.

כיצד הפרוצדורה מבוצעת ?

את הבלון מכניסים לקיבה בהליך אנדוסקופי רגיל תחת טשטוש (סדצייה). אם אין ממצאים חריגים (לא תקינים), מכניסים את הבלון דרך הפה לקיבה, כשהבלון ריק. כשהוא בתוך הקיבה, ממלאים אותו בנוזל סטרילי דרך צינורית קטנה המחוברת לבלון. ההליך של הכנסת הבלון למקומו עם התאמת הנפח שלו מבוצעים תוך כ 10 דקות. לאחר מכן משגיחים על המטופל במשך כשעה ומשחררים אותו לביתו.

למי מתאים הטיפול ?

הטיפול עם בלון קיבה לא מתאים לכל אחד. הוא מתאים לאנשים מבוגרים (מעל גיל 18), שסובלים מהשמנת יתר בטווח  BMIגבוה מ 30 ונמוך מ 40 BMI. וכן לאנשים שלא עברו ניתוחים או סיבוכים בדרכי העיכול (קיבה, ושט מעיים). לחצו לרשימת ההתוויות המלאה.

כמה זמן בלון הקיבה נשאר בקיבה?

בלון הקיבה אותו אנו משתילים בניומדיק, יכול להישאר בקיבה 12 חודשים. כל עוד הבלון בקיבה, יש לקחת תרופה נגד חומציות הקיבה, להפחתת הגירוי בקיבה ונזק לבלון.

כמה ק"ג אוכל להשיל ממשקלי עם בלון בקיבה ?

חשוב להבין כי הבלון התוך קיבתי הוא כלי המסייע להפחתה במשקל אך הוא אינו עומד בזכות עצמו בלבד. לטיפול מיטבי יש לשלב דיאטה, פעילות גופנית ותוכנית לשינוי התנהגותי. כמות המשקל שאפשר להפחית תלוי במידה בה הינך צמוד/ה לדיאטה ולמאמץ להשגת שינוי באורח החיים לטווח הארוך. בבלוני הרזיה המושתלים 6 חודשים דווח על הפחתה של 12-15 ק"ג במשקל בתוך 6 חודשים. במחקר שנעשה עם מטופלים בבלון ספאץ דווח על ירידה ממוצעת של 17-25 ק"ג בתוך כ 12 חודשים. (מדובר על ממוצע, כלומר, יש כאלו שיורדים 30 ק"ג ויש כאלו שיורדים פחות).

מהם תופעות הלוואי מהטיפול עם בלון ההרזיה?

לאחר הפרוצדורה להכנסת הבלון לקיבה, סביר מאוד להניח כי נוכחות הבלון בקיבה תגרום לבחילות, הקאות או כאב בטן בעוצמות משתנות למשך מספר ימים. הרופא ייתן לך תרופות שיקטינו את תופעות הלוואי האפשריות למינימום. תופעות אלו יחלפו לאחר כשבוע.

קיימת גם אפשרות שתהיה ירידה מועטה במשקל או בכלל לא. כמובן, שהמחויבות שלך לשינוי בתזונה ובהתנהגות יכתיבו את ההצלחה. יש גם סיכוי שתהיה ירידה לא מבוקרת ולא בריאה במשקל אשר יגרמו לתופעות בריאותיות שליליות. חובה עליך לשוחח על כך עם הרופא שלך.

האם ארגיש את הבלון בבטן ?

במשך הימים הראשונים לאחר הפרוצדורה תתכן תחושת אי נוחות. לאחר מכן הבלון יגרום לך לתחושת מלאות.
ישנם אנשים שמדווחים שהם מרגישים את הבלון במשך התקופה, ווישנם שלא מרגישים כלום. אין הדבר מעיד על הצלחה.

מהו זמן ההחלמה לאחר הפרוצדורה?

מומלץ לתכנן לפחות 3 ימי חופשה (חוסר פעילות) כדי להחלים מתופעות הלוואי שלאחר הפרוצדורה. אפשר יהיה להמשיך בפעילות רגילה מוקדם או מאוחר יותר, תלוי במידת ההסתגלות של גופך לבלון

האם נדרשים ביקורים תכופים אצל הרופא לאחר הכנסת הבלון לקיבה?

תוכנית המעקב חשובה מאוד להצלחת הטיפול עם הבלון וללמידת מיומנויות לאורח חיים חדש. יש להיפגש או לשוחח עם הדיאטנית באופן שגרתי וקבוע. לעיתים בהתאם לשיקול דעתה, יהיה צורך בהתערבות של מומחה לשינוי התנהגותי. במהלך הזמן הזה תימדד התקדמותך בתוכנית ותלמד עקרונות חדשים, שיאפשרו לך בסיס איתן להצלחה ארוכת טווח. פגישה עם הרופא תהיה בהתאם להמלצת הדיאטנית או במקרה חירום.

האם יש איסורים בקבלת תרופות ?

אספירין ושאר תרופות אנטי-דלקטיות כמו ibuprofen וכן תרופות ממשפחת ה NSAIDs הן אסורות, אפילו במינונים קטנים או לעיתים רחוקות.

כמה פעמים צריך לבצע התאמה לנפח הבלון?

כאשר הנך מרגיש כי השפעת הבלון נחלשה (התאבון חזר) או כאשר הירידה במשקל נעצרה אפשר יהיה להגדיל את נפח הבלון. יתכן, שהשפעת הבלון תיחלש לאחר מספר חודשים. וזה הזמן לבצע כיוונון ראשון בנפח הבלון. ניתן לבצע התאמה בכל עת שצריך בתהליך אנדוסקופי. את נפח הבלון אפשר גם להפחית במקרים שאין סבילות טובה לבלון.

 כיצד מוציאים את הבלון מהקיבה?

את בלון הקיבה מוציאים באותו האופן שבו הוא הוכנס, בטשטוש – דרך הפה והושט בפעולה אנדוסקופית. הפעולה לוקחת פחות מ 15 דקות, ושעה של התאוששות לפני שנשלחים הביתה.

האם הכנסת הבלון לתוך הקיבה תגביל אותי?

במהלך השבוע הראשון אין לתכנן פעילויות כבדות. כאשר הגוף יסתגל לבלון ניתן להמשיך בפעילויות רגילות. התחלת פעילות גופנית סדירה מאוד מומלצת ותשפר את הסיכוי להצלחה

האם אפשר לאכול כל מה שאני רוצה? האם יש איסורים לאכול מזונות מסוימים?

לא תחושי צורך לאכול כפי שהיית רגיל/ה. בנוסף אכילת מזון עתיר שומן או ממתקים עלול לגרום להרגשה לא טובה. אכילה מוגזמת בעת שהבלון בקיבה יכול להיות מסוכן.

האם אעלה את המשקל לאחר הוצאת הבלון מהקיבה?

למטופלים שעוקבים אחר התוכנית, מתעמלים באופן קבוע, ופוגשים את הדיאטנית הקלינית באופן סדיר במהלך התקופה שהבלון נמצא בקיבה, יש סיכוי טוב לשמור על המשקל לאחר הוצאת הבלון.

ממחקרים שפורסמו על בלון ספאץ, דווח כי שנתיים לאחר הוצאת בלון ספאץ מהקיבה, 76% מהמטופלים שמרו על ירידה משמעותית במשקל מבחינה רפואית. בניגוד למטופלים עם בלון אורברה רגיל (של 6 חודשים), שם דווח כי 2.5 שנים לאחר הוצאת הבלון, 25% מהמטופלים שמרו על הפחתה משמעותית במשקל מבחינה רפואית. משמעות הדבר הוא שביחס לבלון קיבה של 6 חודשים, עם בלון ספאץ המתכוונן, הסיכוי לשמור על המשקל לאחר הוצאת הבלון מהקיבה הוא יותר טוב.

האם יש סיכונים בשימוש בבלון קיבה להרזיה?

כמו בכל הליך רפואי, יש סיכון לתגובה שלילית לתרופות בהם משתמשים וסוג הפרוצדורה המעורבת. הדבר משתנה מאדם למשנהו.  כמו בכל פעולת גסטרו, קיים סיכון לפצוע את הדופן הפנימית של צינור העיכול ע"י האנדוסקופ או עם הבלון וכל חלקיו. הדבר עלול לגרום לדלקת, כיב, דימום, ניקוב או חסימת מעיים, ויהיה צורך במתן תרופות, הוצאת ההתקן או ניתוח. נוזלי הבלון יכולים להזדהם ולחלחל לקיבה ולגרום לדלקת מעיים עם חום, התכווצויות ושלשולים.

ירידה ספונטנית של הבלון ישחרר נוזל כחול לבטן, דבר אשר יגרום לשתן שלך להיות ירוק. אם זה קורה, יש להוציא את הבלון מייד. אולם הסיכון לחסימת מעיים, אשר יוביל לצורך בניתוח לתיקון המצב, קיים. ללא טיפול הולם הדבר יכול לגרום למות. אם יש סימפטומים לא מוסברים יש לפנות לרופא המטפל מיידית וללא דיחוי.

האם יש סיכון לקרע או ניקוב במעיים (פרפורציה) בגלל הבלון, או בעת הגדלת הבלון?

ניקוב או חור במעיים הוא סיבוך נדיר עם כל בלוני קיבה. מאז 2012 ההסתברות לפרפורציה עם בלון ספאץ עומדת על  0.03% (1:3000) שהם 5 מיקרים בכל העולם. בישראל לא נרשם אף מקרה של ניקוב מעי כתוצאה מבלון ספאץ.

אחרי הגדלה של בלון ספאץ לא נרשם אף מקרה של ניקוב מעיים בעולם כולו, כולל בישראל.

מי הרופא שמבצע את הכנסת הבלון לקיבה?

הרופא המבצע את הכנסת הבלון לקיבה והוצאתו חייב להיות מומחה באנדוסקופיה בריאטרית וגסטרואנטרולוגיה. בניומדיק, הרופא המבצע הוא פרופ' ערן ישראלי.

אם את/ה מחפש רופא לבלון קיבה להרזיהרופא מנוסה, מיומן ובעל ידע רב בתחום – צור עמנו קשר.

 

אהבתם את המאמר?

שתפו בפייסבוק
שתפו בווטסאפ
שלחו במייל
הדפיסו

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

בלון הרזייה

לאנשים הסובלים מהשמנת יתר,  דיאטה לצורך הרזייה זהו אתגר לא פשוט. אנחנו שומעים מהרבה לקוחות,…
קראו עוד

תפריט נגישות

לקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות

לחץ לשיחה בווצאפ
שלח/י לנו הודעה
היי! למידע נוסף ולתאום פגישת יעוץ מוזמנים לשלוח לנו הודעה