שרוול קיבה אנדוסקופי

הפתרון להצרת קיבה ללא ניתוח

ניתוח שרוול גסטרופלסטי אנדוסקופי הוא השם המדעי של פרוצדורה המתבצעת אנדוסקופית על מנת ל"שפץ" קיבה גדולה ולהפוך אותה לקיבה צרה וקטנה ללא ניתוח.

גסטרופלסטי פירושו "עיצוב קיבה" ומגיע מהמונח הלטיני "גסטרו", שפירושו קיבה, ו"פלסטי", שפירושו לעצב.
(בניגוד לכריתת קיבה שפירושה להסיר חלק מהקיבה ונגזרת מהסיומת הלטינית "ectomy" שפירושה להסיר.)

הליך ה"שרוול גסטרופלסטי אנדוסקופי" נקרא גם הליך ESG, Endosleeve או אקורדיון.
ובתרגום לעברית "שרוול קיבה אנדוסקופי", הצרת קיבה אנדוסקופית, עיצוב "שרוול קיבה" ללא ניתוח או בקיצור "שרוול קיבה" או "שרוול אנדוסקופי".

בהליך חדשני זה לירידה במשקל, מצמצמים את נפח הקיבה מבלי לבצע חיתוך כירורגי וללא ניתוח. ההליך עוזר למטופל לאכול פחות, כיוון שצמצום נפח הקיבה מגביל את האכילה ומפחית את הרעב. 

מטופלים מדווחים שהם אוכלים הרבה פחות ושלוקח יותר זמן בין הארוחות כדי לחזור להיות רעבים.

מהו שרוול קיבה אנדוסקופי (ESG)?

הליך השרוול האנדוסקופי זוהי טכניקת ההרזיה החדשנית והעדכנית ביותר שבה מקטינים את הקיבה ללא ניתוח, ללא צלקות חיצוניות, עם סיבוכים מינימליים והחלמה מהירה יותר. למרות שההליך לא מחליף ניתוח שרוול לפרוסקופי (כריתת קיבה), זוהי אופציה בטוחה ויעילה לירידה במשקל. 

ההליך התחיל ב- Mayo Clinic בשנת 2012, וכעת נמצא בשימוש ברחבי העולם.

כיצד מתבצע ההליך?

את ההליך עושים בהרדמה באמצעות מכשיר תפירה אנדוסקופי הנקרא  overstitch של חברת אפולו (ארה"ב) המאושר על ידי ה-FDA.

הפרוצדורה נעשית ביחידה לאנדוסקופיה בבית החולים וולפסון בהרדמה כללית.
הרופא המבצע הוא מומחה בגסטרואנטרולוגיה אנדוסקופית.
ההליך אורך כ-90 דקות לביצוע, והמטופל יכול להשתחרר מבית החולים למחרת.

לאחר ההרדמה, הרופא המומחה מחדיר מצלמה אנדוסקופית דרך הפה עד למערכת העיכול, באמצעות צינור מגן – המגן על הוושט מפני פגיעה. המצלמה הזעירה מאפשרת לרופא, המפעיל את האנדוסקופ, לראות את הקיבה בלי לבצע חתכים בבטן. לאחר בדיקה, שבטוח להמשיך, הרופא יסמן את המיקום המדויק של התפרים.

לאחר מכן, הרופא מחבר למצלמה מכשיר תפירה דמוי מקור ומכניס אותו לקיבה לביצוע סדרה של תפרים, שיקטינו ויעצבו את הקיבה לצורה של צינור צר (שרוול), שהוא קטן מגודל של בננה.

ההליך לא רק יוצר קיבה בצורת שרוול, שהוא צרה משמעותית, אלא גם מקצר את אורך הקיבה בכ-50%. ההערכה היא שהפחתת הנפח של הקיבה בעקבות שרוול הקיבה היא כ 30%-70% וזאת מבלי לכרות אף חלק מהקיבה.

למה עושים את ההליך ומה המטרה?

ההליכים אנדוסקופיים בדרך כלל טובים יותר מתרופות, ולפעמים הם יכולים אפילו להיות טובים כמו ניתוח בריאטרי רק ללא צלקות וללא חתכים. ההליכים האנדוסקופיים ככלל, מסייעים למטופל להפחית את רמות הרעב והתיאבון, על ידי תפיסת מקום בחלל הקיבה, כמו במקרה של בלוני הקיבה או על ידי הקטנת גודל הקיבה כמו במקרה של שרוול קיבה.

בהליך של השרוול האנדוסקופי המטרה היא להקטין את גודל הקיבה כך שהיא תוכל להכיל ארוחות קטנות יותר. בנוסף לכך, הקצב שבו הארוחה מתרוקנת מהקיבה למעי גם הוא קטן מה שנותן תחושת מלאות בבטן לזמן ארוך יותר.

באופן זה, ארוחה קטנה יותר, שנמשכת לפרק זמן ארוך בהרבה, מייצרת שובע לפרקי זמן ארוכים יותר. כך המטופל יכול לעמוד בדיאטה דלת קלוריות מבלי להרגיש רעב כל הזמן.

חשוב להדגיש שכמו כל הליך הרזיה, גם הליך זה דורש מחויבות לאורח חיים בריא יותר ולביצוע שינויים בתזונה כדי להבטיח הצלחה ארוכת הטווח.

סכום היתרונות בביצוע שרוול אנדוסקופי:

מי מתאים להליך השרוול האנדוסקופי ?

שרוול קיבה אנדוסקופי לא מיועד לכל מי שסובל מעודף משקל. בייעוץ ראשוני, הרופא יחליט את התאמתך להליך ואם הוא יהיה יעיל עבורך. 

באופן כללי ניתן לשקול את הפרוצדורה באם לא הצלחת לשמור על ירידה במשקל ע"י דיאטה בלבד, או אם אינך מתאים או אינך רוצה לבצע ניתוח בריאטרי מסורתי.

אלו המועמדים המתאימים לשרוול קיבה:

  • גיל – מעל 18
  • לא מצליח לשמור על ירידה במשקל למרות דיאטה ופעילות גופנית.
  • מוכנות לעשות שינויים באורח החיים, במיוחד בתזונה ולהגיע לפגישות מעקב קבועות.
  • אנשים עם מדד מסת גוף של 35-40 BMI
  • אנשים עם מדד מסת גוף של 30-35 BMI עם נוכחות של מחלות מטבוליות כגון סוכרת מסוג 2, יתר לחץ דם, יתר טריגליצרידמיה, דום נשימה חסימתי בשינה, תסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS) ומחלת כבד שומני, בעיות מפרקים.
  • לא נוטלים מדללי דם מלבד אספירין
  • אין היסטוריה של הפרעות אכילה כמו בולימיה
  • אין בקע סרעפתי גדול
  • אין דימום במערכת העיכול, כגון גסטריטיס או מחלת כיב פפטי.
  • אין ריפלוקס פעיל ובלתי נשלט
  • אין סיכוני דימום אחרים כגון המופיליה
  • תיקון קיבה לאחר ניתוח לאנשים שעלו במשקל אחרי  ניתוח מעקף קיבה, מיני מעקף או ניתוח שרוול (כריתת קיבה).

האם שרוול גסטרו אנדוסקופי הוא הליך קבוע לתמיד, או הליך הפיך?

כן, ניתוח שרוול גסטרו אנדוסקופי הוא קבוע.  הוא יכול להיות הפיך רק לאחר ההליך.

כיוון שההליך נועד להיות קבוע משתמשים בתפרים קבועים שאינם מתמוססים. אבל במהלך מספר שנים התפרים עלולים להתרופף או להיפרם בגלל הקאות או אכילת יתר. למרות שזה לא מסוכן, זה עלול להפחית את יעילות ההליך במהלך מספר שנים.

הנתונים מראים ירידה מתמשכת במשקל עד 3 שנים. תיתכן עלייה מסוימת במשקל כאשר התפרים מתרופפים או נשברים (מותרים), אולם ניתן למנוע זאת על ידי הימנעות מאכילת יתר והקאות.

במידת הצורך תתכן אפשרות, עם הליך אנדוסקופי דומה, לחזק, להדק, או להוסיף תפרים נוספים בעתיד.

את התפרים ניתן להסיר בשבועות הראשונים ולהחזיר את גודל הקיבה לנפח מלא, אם הרופא יחליט שזה נחוץ. בנוסף, למרות שההליך לא נועד להיות זמני, ניתן תמיד להמיר שרוול אנדוסקופי לניתוח בריאטרי.

חשוב לזכור שלמרות שהשינוי האנטומי הוא קבוע, השינוי התפקודי לא

האם המשקל יחזור?

לרדת במשקל ולשמור עליו היא משימה לכל החיים. הגוף שלך "זוכר" את משקל השיא שלו ותהיה לו נטייה להחזיר אותך למשקל הזה. החזרה במשקל (הישנות) היא חלק מהשמנה בהיותה מחלה כרונית, ועל כן צריך לנהל אותה באופן יזום.

מחקר עדכני מצביע על כך שירידה במשקל בעקבות השרוול האנדוסקופי נשמרת עד שנתיים.

המפתח למניעת עלייה במשקל לאחר כל התערבות הוא ניהול יזום. עם השלמת התוכנית הראשונית שלנו, נספק לך תוכנית פעולה לניהול המשקל למניעת עלייתו.

אנו מצפים להמשיך לראות אותך לפחות על בסיס שנתי לאחר שתסיים את התוכנית שלנו (שאורכת שנה), כדי לעקוב אחר ההתקדמות שלך ולעזור לך להימנע מחזרה במשקל.

האם יש תופעות לוואי?

תופעות הלוואי עשויות לכלול

  • בחילות, הקאות, כאבי בטן והתכווצויות שיחלפו תוך מספר ימים מהפרוצדורה.
    תופעות אלה מנוהלות עם תרופות ועם הקפדה על תזונה נכונה. (הרופא ייתן לך מרשמים לתרופות לפני ואחרי ההליך). רוב האנשים מרגישים טוב יותר לאחר מספר ימים.
  • ריפלוקס חומצי (למרות שהוא הרבה פחות נפוץ בהשוואה לזה שאחרי כריתת קיבה בשרוול ניתוחי). עליך ליטול תרופה נגד חומציות בקיבה לאורך התהליך (הרופא ייתן לך מרשם).

מהם הסיבוכים האפשריים?

לשרוול אנדוסקופי יש את שיעור הסיבוכים הנמוך ביותר בהשוואה להליכים בריאטריים אחרים כמו ניתוח שרוול קיבה ומעקף קיבה.

הסיכון לסיבוכים בהליך השרוול האנדוסקופי הוא קטן באופן מפתיע.

בניגוד לניתוחים, בשרוול אנדוסקופי לא מסירים אף חלק מהקיבה ולכן, הסיכונים עם ההליך הזה הם נדירים מאוד.

הסיכונים כוללים: סיכון לדימום, סיכון לזיהום או לקרעים בקיבה, דליפת קיבה או תסחיף ריאתי. הסיבוכים הקשורים להליך הם פחות מ 1-2% .

שום סיבוך עדיין לא הצריך ניתוח כדי לפתור אותו, אולם קיים סיכון קטן מאוד שזה עשוי להידרש.

אף מטופל לא מת כתוצאה מסיבוכים מההליך של השרוול האנדוסקופי, לאחר שבוצעו אלפי פרוצדורות ברחבי העולם. 

מה לגבי הריון לאחר שרוול אנדוסקופי?

יש לדון בכל תוכניות להריון עתידי עם הרופא המומחה בייעוץ הראשוני שלך. מומלץ להימנע מהריון לפחות 18 חודשים לאחר הפרוצדורה כדי לתת זמן למשקל ולמבנה הגוף שלך להתייצב.

חשוב לציין שעדיין אין נתונים על ESG והריון, המייצגים את אחד מ"סיכוני הלא נודע".

האם הליך השרוול האנדוסקופי מכוסה בביטוח?

הליך השרוול הגסטרו אנדוסקופי אינו מכוסה כיום ברוב ביטוחי הבריאות. בניומדיק יש לנו תמחור תחרותי, ואנו עוזרים למטופלים רבים למצוא מימון להשקעה החשובה הזו בבריאותם.

כיצד להתכונן להליך השרוול האנדוסקופי

צוות ניומדיק ייתן למטופלים הנחיות ספציפיות כיצד להתכונן להליך.

  • ההחלמה מההליך אורכת מספר ימים. מטופלים רבים מדווחים על החלמה כמעט מלאה של סימפטומים תוך 3-7 ימים.
  • לפני ההליך במשך 8-12 שעות על המטופל להימנע מאכילה ושתייה.
  • גם לאחר הפרוצדורה יהיו הגבלות על אכילה ושתייה ויסבירו לך איזה תרופות אפשר לקחת.
  • ייתכן שיהיה עליך לעבור בדיקות מעבדה ובדיקות שונות לפני. (כולל בדיקת דם, אנדוסקופיה, בלוטת התריס, תפקוד לב ונשימה). יתכן ובשל מצב רפואי קיים תצטרך להיפגש עם הרופא המרדים, הקרדיולוג והריאות כדי להעריך את הסיכון לסיבוכים במהלך הניתוח.

לאחר ההליך

התאוששות

לאחר הפרוצדורה מתעוררים בחדר התאוששות, שם צוות רפואי יעקוב אחריך לאיתור סיבוכים. ההחלמה אורכת יום עד שלושה ימים, לעיתים עם שהות לילה בבית חולים

רוב האנשים הולכים הביתה באותו יום. אנשים מסוימים עשויים להישאר באשפוז קצר בבית החולים למשך יום אחד או פחות לצורך השגחה לאחר ההליך.

האם אצטרך להקפיד על דיאטה ספציפית לאחר הניתוח?

על מנת לאפשר לתפרים להחלים, חשוב שהתזונה תתקדם לאט. למרבה המזל, התיאבון מדוכא מאוד על ידי טיפול זה ורעב אינו מהווה בעיה.

תקבלו מהדיאטנית הנחיות מפורטות לדיאטת התאוששות:

המטופלים נדרשים לשמור על דיאטה נוזלית בלבד במשך כ-3 שבועות לפני שהם מתקדמים לדיאטה רכה. המטופלים מסוגלים לחזור לתזונה רגילה כ -6-5 שבועות לאחר ההליך, אולם גודל המנות קטן בהרבה ממקודם, ויישאר כך במשך חודשים רבים ואף שנים.

בנוסף, על המטופלים ליטול תרופות להפחתת חומציות בקיבה שיסייעו לתהליך הריפוי וימנעו כיבים. המטופלים חייבים להיות במעקב עם הרופא ועם הדיאטנית הקלינית.

לאילו תוצאות אני יכול לצפות? כמה משקל אני אאבד?

רוב המחקרים מראים ירידה ממוצעת במשקל בין 15-20% מהמשקל הכולל, בתוך חצי שנה עד שנתיים אם המטופל פעל לפי הנחיות הרופאים והתזונאים, ואולי יותר תלוי במוטיבציה האישית.

עם פחות שומן באברים הפנימיים, צפוי צמצום הסיכונים לבעיות בריאות חמורות הקשורות למשקל: ירידה ברמת הסוכר בדם ובטריגליצרידים, לחץ דם נמוך יותר ותפקוד טוב יותר של הכבד,  דום נשימה בשינה, וכאבי מפרקים. עם זאת, כולסטרול רע או LDL כמעט ולא מושפעים.

המפתח להצלחת ההליך, כמו של כל הליך אחר, הוא אימוץ אורח חיים בריא יותר לטווח ארוך יותר. לכן, נבקש ממך לשתף פעולה עם הצוות התומך שלנו, שיעזור לך ללמוד כיצד להטמיע אורח חיים בריא יותר ולאורך טווח ארוך יותר (פגישות עם הדיאטנית הקלינית שלנו במהלך 12 החודשים שלאחר ביצוע ההליך).

על תוכנית ההרזיה בניומדיק

עבור אנשים רבים, לא מחסור בידע הוא מה שמפריע להם להצליח בניהול המשקל שלהם. לרוב מדובר בהרגלים או בהתנהגויות שאנחנו יודעים שהם לא טובות עבורנו, אבל אנחנו בכל זאת ממשיכים לעשות אותם.

אנחנו גם יודעים שתוכניות הרזיה המבוססות רק על דיאטה ופעילות גופנית נידונות לכישלון אצל רוב האנשים. במהלך הדיאטה, אנשים חווים לרוב מצב רוח רע ותסכול. הם לא אוכלים מספיק קלוריות ולא מצליחים לשלוט בתאבון. וכאשר מרגישים רעב כל הזמן ומצב רוח רע, אז בדרך כלל נכשלים. זה לא בגלל חוסר מוטיבציה או חוסר רצון לרדת במשקל, אלא משום שבמצב של מאבק תמידי צריך למצוא פתרון טוב יותר.

לכן, הקמנו בניומדיק צוות המורכב מדיאטנים, מאמני בריאות וגסטרואנטרולוגים בכירים מבית חולים, שידריכו אותך לאורך כל המסע שלך, ויעניקו לך הסיכוי הטוב ביותר לרדת במשקל ולשמור עליו.

אישה שמחה שהצליחה לרדת במשקל

מדוע לבצע את הפרוצדורה בניומדיק

ניומדיק הוא אחד ממרכזי הטיפול בעודף משקל המעטים עם ליווי לשלוש שנים. אנחנו איתך לטווח ארוך עם כלים ייחודיים רבים שיעזרו לכם במסע. המטופלים שלנו מקבלים תוכנית טיפול מקיפה ואישית.

פרוצדורת השרוול האנדוסקופי מערבת מומחים רבים, כולל צוות עם ניסיון בניהול השמנת יתר. הצוות הרב-תחומי שלנו עובד בשיתוף פעולה עם המומחים מבית החולים וולפסון, למען התוצאות הטובות ביותר עבור המטופלים שלנו.

הרופאים האנדוסקופיים במרכז למחלות העיכול והכבד של בית החולים הם מומחים בתחומם, ומוכנים לספק ייעוץ מקצועי לאלה שיש להם חששות לגבי ניהול המשקל שלהם, מערך שרותי בית החולים עומד לרשותך 24/7 365 יום בשנה.

מה כוללת הפרוצדורה

  • ייעוץ ראשוני
  • ייעוץ תזונה בריאטרי מקיף
  • פרוצדורה אנדוסקופית (כולל את כל דמי המתקן, ההרדמה והרופא)
  • ייעוץ תזונה אישי אחד על אחד ללא הגבלה
  • מעקב רפואי ללא הגבלה
  • גישה ישירה לרופא
  • *מחיר החבילה אינו כולל בדיקות טרום ניתוח או תרופות.

היתרונות שלנו: ​

  1. מומחיות אנדוסקופית – הפרוצדורה של הצרת קיבה אנדוסקופית (שרוול קיבה אנדוסקופי) היא טכניקה מתקדמת הדורשת מיומנות אנדוסקופית ברמה גבוהה מאוד. הרופאים המבצעים מהמרכז הרפואי וולפסון הם גסטרואנטרולוגים ואנדוסקופיסטים מוסמכים, עם ניסיון בתחום ההרזיה האנדוסקופית וניסיון בטכניקת התפירה האנדוסקופית, מה שמבטיח שתקבלו את הטיפול והתוצאות הטובות ביותר. וכמטופל בניומדיק הצוות שלנו יתמוך בך במסע שלך.

  2. גישה ישירה לרופא ולדיאטנית: בין אם אתה גר בקריית שמונה או באילת תקבל את הרמה הגבוהה ביותר של טיפול עם גישה ישירה לרופא המטפל באמצעות טלפון סלולרי אישי, טקסט, דואר אלקטרוני ווידאו צ'אט. אנו נשארים מחויבים להצלחתך לאורך כל מסע הירידה במשקל שלך.

אם אתם שוקלים פתרון להרזיה עשו זאת עכשיו. זה ישנה את חייכם!

עוד טיפולים בתחום

בלון קיבה להרזיה

בלון קיבה הינו כלי עזר לטיפול בהשמנת יתר. הטיפול מתאים לאנשים שסובלים ממחלת ההשמנה ולא הצליחו לרדת במשקל בתוכניות אחרות,…

תרופות הרזיה

תרופות הרזיה – תרופות לטיפול בעודף משקל האם להתחיל עם תרופות הרזיה ? אנשים הסובלים מהשמנת יתר יודעים כי ירידה…

תפריט נגישות

לקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות

לחץ לשיחה בווצאפ
שלח/י לנו הודעה
היי! למידע נוסף ולתאום פגישת יעוץ מוזמנים לשלוח לנו הודעה