האם השמנה זו מחלה?

פרופ׳ ערן ישראלי, מנהל המכון לגסטרואנטרולוגיה ומחלות הכבד במרכז הרפואי וולפסון מסביר על "מחלת ההשמנה" והטיפול בעודף משקל:

במהלך עשרות שנים, השמנת יתר נתפסה בציבור (גם ע"י ציבור הרופאים) כבעיה של חוסר כח רצון או חוסר מוטיבציה. הטיפול בעודף המשקל היה באחריות המטופל, שלרוב היה מקבל את העצה לעשות דיאטה – "תאכל פחות ותגביר פעילות גופנית". עצה, שלמרות חשיבותה, לרוב לא סייעה למטופל להצליח במשימה ולרדת במשקל.

את המסלול המוכר של דיאטה רובינו מכירים: הצלחה בהתחלה, עם ירידה חדה במשקל, ובהמשך שוב עלייה במשקל. ואכן, במחקרים רבים הוכח, שדיאטה, שאינה מותאמת אישית, מצליחה לגרום לירידה ממושכת במשקל רק ב-5% מהאנשים. והשאר? כ 95%, לא עומדים בדיאטה לזמן ממושך.

לאחרונה, ארגון הבריאות העולמי (WHO) – הגדיר את ההשמנה כמחלה.  מדוע הגדרה זו חשובה?

התפיסה המקובלת היום היא, שכמו בכל מחלה, יש להגיע לייעוץ רפואי על מנת לקבל טיפול מוכח ויעיל. הרי אף אחד מאתנו לא יטפל בעצמו באסטמה או בסוכרת, אז מדוע במחלת ההשמנה?

הסיבה היא, שעד השנים האחרונות פרט לניתוחי הרזיה (מעקף קיבה, שרוול קיבה ועוד), לא היו טיפולים מוכחים שיעילים לטווח הארוך, ולכן הקהילה הרפואית לא לקחה על עצמה את הטיפול בעודף משקל.

מהו הסימפטום העיקרי בהשמנה?

אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר אפשר לזהות 2 סימפטומים עיקריים:

  1. תחושת רעב חוזרת
  2. חוסר בתחושת שובע. 

דיאטה שאינה מותאמת אישית, גורמת להחמרה בתחושת הרעב. ואם אנחנו מחמירים את הסימפטום העיקרי – רעב, ברור, שברוב המקרים הדיאטה נידונה מראש לכישלון. 

על מנת לרדת במשקל ולטפל בהשמנה, צריך לגרום לירידה בתחושת הרעב, או להגברה בתחושת השובע. באופן זה נטפל בסימפטום העיקרי שגורם לעליה במשקל, ובאופן משני נגרום לירידה ארוכת טווח ולהרזיה.

כיצד מוגדרת מחלת ההשמנה?

ההשמנה מוגדרת כעודף ברקמת השומן (גם בחלל הבטן וגם בתת עור) שגורמת לפגיעה בבריאות.  

באופן פשטני ניתן למדוד את חומרת המחלה ע"י מדד הנקרא BMI (Body Mass Index) – שמחשב את היחס בין המשקל לגובה.

ומדוע ההשמנה מוגדרת כמחלה? כי להשמנה יש יותר מ-200 סיבוכים בריאותיים!

מגוון הסיבוכים מהשמנת יתר:

  • פגיעה מטבולית – סוכרת, כבד שומני, הפרעה בשומני הדם (כולסטרול וטריגליצירידים), יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם, הופעת אבנים בכיס המרה, וכן עלייה בשכיחות של סרטן.

  • פגיעה מכנית – כדוגמא, פגיעה בפרקים נושאי המשקל (ברכיים).

  • פגיעה נפשית – עלייה בשכיחות סימפטומים של חרדה ודיכאון

כמה צריך לרדת במשקל על מנת למנוע סיבוכים אלו?

תלוי מאד בסוג הסיבוכים. למשל, על מנת למנוע כבד שומני מומלץ לרדת כ 10% מהמשקל, על מנת למנוע סוכרת מספיק לרדת ב-5-10% מהמשקל, אך בכדי למנוע סיבוכים מכניים (שחיקת הברכיים) יש לרדת במשקל באחוזים גבוהים יותר.

הטיפולים בהשמנה

סוד ההצלחה של הטיפולים המוכחים בעודף משקל הם היותם "כלי עזר" הגורמים להפחתת הרעב, והגברה בתחושת השובע. טיפולים אלו הם: בלון קיבה, תרופות הרזיה, שרוול קיבה ללא ניתוח או ניתוחים בריאטריים.

בלון קיבה ללא ניתוח

בלון ההרזיה תופס חלק מנפח הקיבה, ובנוסף מעכב את התרוקנותה. באופן זה המזון שוהה זמן ממושך יותר בקיבה וגורם לעלייה בתחושת השובע לאורך יותר זמן.

תפירה וכיווץ הקיבה (אוברסטיצ')

יצירת שרוול קיבה ללא ניתוח, מתבצע בגסטרוסקופיה וללא צורך בפתיחת הבטן. פעולה זו מפחיתה את גודל חלל הקיבה וגורמת לעלייה בתחושת השובע.

תרופות הרזיה

תרופות חדשות (Saxenda, Ozempic) - תרופות אלו מחקות את ההורמון GLP1 שמופרש מהמעי. הורמון זה פועל במוח ומגביר את תחושת השובע

ניתוח בריאטרי

ניתוח בריאטרי - ניתוח מיני מעקף. בניתוח מקטינים מאד את חלל הקיבה ומבצעים מעקף של חלק מהמעי הדק.

ממגוון הטיפולים בעודף משקל - במה כדאי לבחור?

כאן אנחנו (הרופאים) נכנסים לפעולה!  בשיתוף צוות רב-תחומי של מומחים בתחום.

בפגישת ייעוץ יוצגו בפניך מגוון האפשרויות הרלוונטיות לטיפול בהשמנת יתר, עם הסבר מפורט על היתרונות והחסרונות של כל אחת מהאופציות הקיימות. 

כיוון שכיום ההשמנה מוכרת כמחלה, על מנת להצליח לרדת במשקל לטווח הארוך, מומלץ להגיע לייעוץ של צוות רפואי רב-תחומי, ולבחור מבין הטיפולים המוכחים כיעילים לטווח הארוך.

ההשמנה אינה באשמתך, אך הטיפול הוא באחריותך!

מזמינים אותך לשוחח איתנו בווצאפ או בטלפון

אהבתם את המאמר?

שתפו בפייסבוק
שתפו בווטסאפ
שלחו במייל
הדפיסו

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

בלון הרזייה

לאנשים הסובלים מהשמנת יתר,  דיאטה לצורך הרזייה זהו אתגר לא פשוט. אנחנו שומעים מהרבה לקוחות,…
קראו עוד

תפריט נגישות

לקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות

לחץ לשיחה בווצאפ
שלח/י לנו הודעה
היי! למידע נוסף ולתאום פגישת יעוץ מוזמנים לשלוח לנו הודעה