טיפול בהשמנה: 10 דרכים יעילות

השמנת יתר נחשבת למגפה של העולם המודרני ואחת הסיבות המרכזיות למגוון מצבי תחלואה קשה, הכוללים בין היתר: מחלות לב וכלי דם, סוכרת מסוג 2 ובעיות אורטופדיות.
כמובן שאנחנו מדברים על 'השמנה', הכוונה אינה בהכרח לאספקט הרפואי. בסופו של דבר עבור רוב האנשים ל'השמנה' יש מימד סובייקטיבי. יש כאלה שיוצאים למסע הורדה במשקל בגלל הנחייה של הרופא ויש כאלה שמעוניינים בהרזיה בגלל הדמות שהם פוגשים במראה בבוקר. בסופו של יום כל אינדיבידואל שפונה אל טיפול בהשמנה הוא עולם ומלואו של משתנים ספציפיים – חלקם פיזיולוגיים או רפואיים, חלקם פסיכולוגיים וחברתיים. לכן, כאשר ירידה במשקל עומדת על הפרק חשוב להתייחס לכולם ולעשות תהליך הוליסטי. מעניין אתכם? הנה 10 גישות לירידה במשקל שהשילוב ביניהן יוביל לניהול משקל נכון.

 

  1. שינוי אורח חיים

כמו שהזכרנו, השמנה היא במידה רבה פועל יוצא של אורח החיים המודרני: שמציע שפע של קלוריות משמינות מאיכות נמוכה, חוסך את הצורך בפעילות גופנית ותועפות של סטרס. השילוב הזה הוא סיבה מרכזית להשמנה ולכן שינוי אורח החיים (גם עבור מי שנקודת המוצא שלו פחות דרמטית), מהווה גם מפתח מרכזי בהורדה במשקל. אורח החיים הוא גם פקטור חשוב בשלב הגדרת היעדים והתחנות. השינוי עצמו אינו טריוויאלי והוא כרוך ביצירת הרגלי אכילה בריאים, בשילוב פעילות גופנית כחלק מהשגרה היומית, סיגול הרגלי שינה בריאים וטכניקות לניהול מתח.

 

  1. טיפול בהשמנה -עקרונות תזונה לירידה במשקל

לא צריך להכביר מילים על הקשר בין תזונה לירידה במשקל. כמו כל הטיפים האחרים שאנחנו נותנים פה, גם תזונה נכונה לירידה במשקל היא עניין אינדיבידואלי שדורש חקירה אל מול איש מקצוע, אך יש גם כמה עקרונות כלליים שניתן לשרטט:

  • מעקב קלוריות – קלוריה היא בעצם יחידת אנרגיה, הגוף שלנו צריך אנרגיה כדי לבצע פעולות, אך רבים מאתנו צורכים הרבה יותר קלוריות ממה שהגוף שלהם צריך והתוצאה היא השמנה. מנגד, הרעבת הגוף בצורה לא מבוקרת עלולה לפגוע בתפקוד ובבריאות. לכן, חישוב הקלוריות שאתם באמת צריכים (ויש ברשת מספר מחשבוני קלוריות חינמיים מצוינים), הוא תנאי ראשון למעקב כזה ולתכנון הדרוש לניהול משקל.
  • תפריט מאוזן – תזונה מאוזנת צריכה לכלול את כל אבות המזון, אך במידה. חלבונים, פחמימות ואפילו שומנים דרושים לתפקוד נורמלי, כמו גם מינרלים וויטמינים.
  • תזונה דלת פחמימות – במשך שנים ארוכות האמינו שהמפתח להרזיה קשור בתזונה דלת שומנים. מחקר שפורסם לפני עשור, טרף את הקלף הזה וחשף  כי דיאטה דלת פחמימות יעילה פי 3 בהורדה במשקל. יתרה מזו, הסתבר שדיאטה דלת שומנים פוגעת יותר במסת השריר ולא בשומנים העודפים.
  • סיבים תזונתיים הסיבים האלה הם למעשה שרשרת רב סוכר ממקור צמחי שאינם מתפרקים על ידי מיצי הקיבה. בהקשר של תזונה בריאה וכן טיפול בהשמנת יתר יש להם משמעות כפולה. הם גם מסייעים לתחושת שובע (למרות שבסוף חלק הארי שלהם לא נותר בגוף) והם גם חיוניים לחיידקי המעיים הטובים המסייעים למטבוליזם תקין.

 

  1. תכנית אימון אישית

כבר הזכרנו את החשיבות של שגרת אימון גופני כשדברנו על שינוי אורח חיים. אך כדי שזה באמת יצליח צריך לרדת לרזולוציות להתאים לכל מי שמתחיל תהליך הורדה במשקל תכנית אישית, עם יעדים ריאליים המותאמים אליו אישית. צריך לקחת בחשבון את נקודת הפתיחה ולעדכן את סרגל המאמץ בהתאם להתקדמות ותוך סימון תחנות ומעקב אחר ההרזיה. ההמלצה היא להיעזר באיש מקצוע מתחום האימון הגופני שיעבוד בתיאום עם הגורמים המטפלים האחרים. *(חשוב לציין כי לאנשים שבצעו הליך של "בלון קיבה" לירידה במשקל אסור לבצע פעילות גופנית אקסטרים כמו צניחה, צלילה לעומקים או קיקבוקסינג).

 

  1. תוספי תזונה

יש המון תוספי תזונה בשוק ולא פחות מזה, המון מיתוסים על תוספי תזונה. אז בואו נעשה סדר. תוספי תזונה הם ויטמינים, מינרליים, חומצות אמינו וחומרים נוספים. רוב החומרים האלה קיימים בחלק מהמזונות שלנו באופן טבעי, אך כאשר מבודדים אותם באבקה או קפסולה או בעירוי אפשר להנות ממינון אפקטיבי וזמין. חלק מהחומרים האלה, בהחלט מסייעים לשריפת שומנים ותהליכים מטבוליים נוספים שחשובים לפחתה במשקל. למשל, קריטנין שהיא חומצת אמינו שקיימת אצלנו באופן טבעי במינון קטן – תוספת קיריטנין מעודדת פירוק שומנים לאנרגיה. התוסף כרום פיקולינאט מעודד שגשוג ברקמות שריריות. יש עוד המון תוספי מזון, שחלקם יכול להתאים לחלק מהאנשים במהלך טיפול בהשמנה, כדי לברר מה התמהיל האופטימלי שלכם, מומלץ להיעזר באיש מקצוע.

 

  1. טיפולים רפואיים להשמנה

לפני שנפרט על הגישה הזו, נזכיר כי כל טיפול בשמנה ראוי שיתבצע בפיקוח רפואי על כל היבטיו. לא על זה מדובר פה אלא על טיפולים ופרוצדורות מתחום הרפואה הקונבנציונלית שמייצרים הפחתה במשקל. באופן גס ניתן לחלק את ארגז הכלים של טיפולים רפואיים להרזיה לכלים תרופתיים וכלים כירורגיים.

-טיפולים תרופתיים לטיפול בהשמנת יתר

לאורך ההיסטוריה היו מקובלים כמה וכמה טיפולים תרופתיים שקדמו הרזיה. בשנות השבעים נעשה שימוש באמפטמינים, שאמנם סייעו להרזיה אך תופעות הלוואי שלהם סיווגו אותם, בצדק, כסמים לא חוקיים. הדור החדש של טיפוליים תרופתיים להרזיה שונה לחלוטין. אנחנו מדברים על תרופות כמו וויגובי, סקסנדה ואוזמפיק. מדובר על משפחה של תרופות שפותחה במקור עבור חולי סוכרת, אך משום שהן פועלות על קולטן שנקרא GLP1, שמשפיע על קצב פירוק השומנים, הם התגלו יעילות גם לטיפול בהשמנת יתר.

– טיפולים כירורגיים לטיפול בהשמנת יתר

ניתוחים בריאטרים, המוכרים בעגה העממית כ'ניתוחים לקיצור קיבה', יכולים להיות דרך אפקטיבית ומהירה להורדה במשקל. ניתוחים אלה מתאימים למקרים של השמנה קיצונית או השמנה חולנית. חשוב לקחת בחשבון, שאחרי ניתוח בריאטרי יש צורך במעקב רפואי קבוע בשל חשש לתת ספיגה של ויטמינים ומינרלים, מצב שעלול לגרום למגוון בעיות בריאות.

– טיפולים אנדוסקופיים (לא כירורגיים) עבור טיפול בהשמנה

מדובר בהליכים שנעשים דרך הפה בליווי מצלמה זעירה הנקראת אנדוסקופ. במסגרתו מחדירים בלון לקיבה שמגביל את הקיבולת ומייצר תחושת מלאות מהירה יותר. או, הליך חדשני אחר שנקרא "שרוול קיבה אנדוסקופי" (בניגוד לניתוח שרוול כירורגי) שבו מקטינים את נפח הקיבה באמצעות תפירה וכיווץ דפנות הקיבה (להכניס קישורים להליכים).

חשוב לציין שגם לתרופות והטיפולים ההורמונליים וגם לניתוחים יש תופעות לוואי לעיתים ונדרש במעקב רפואי ארוך. לכן, הגישה הזו היא לרוב גישת קו אחרון שיינקט רק אחרי שדיאטות רגילות לא צלחו או בהמלצה של רופא מומחה. הניסיון מלמד שללא שינוי באורח החיים, השפעת הטיפוליים האלה עלולה להיות זמנית.

 

  1. ייעוץ וליווי של גורם רפואי מקצועי

כמו ששמתם לב, חלק מהדרכים לטיפול בעודף משקל שאנחנו מציגים כאן, מקיימות ביניהן חפיפה. זה לא מקרי, כי המסע שלכם להרזיה בטוחה דורש התייחסות הוליסטית מעוררת סינרגיה. חוט שני אחד שנשזר בכל הדרכים הוא הליווי הרפואי. זה מתחיל בכך שכל טיפול בעודף משקל אחראי, תמיד יתחיל עם הערכת מצב רפואית. כי רק אחרי שכל המידע הספציפי של המטופל עובר תחת עין של גורם מקצועי, אפשר לבנות למטופל מתווה טיפולי ספציפי. בשביל זה צריך סדרה של בדיקות מקדימות הכוללות: בדיקות דם ייעודיות שבעזרתן ניתן לזהות האם יש גורם הורמונלי שעשוי להשפיע על השמנת יתר, כמו גם הבנה של תמונת השומנים והסוכרים בדם; בירור וזיהוי מחלות רקע; מדידות BMR והיקפים ומיפוי הרגלי האכילה מפריזמה רפואית דיאטנית.

 

  1. ייעוץ תזונתי ורגשי

איך שלא מסתכלים על זה, אי אפשר להוריד במשקל בלי שינוי בהרגלי התזונה. נכון שכל מקרה הוא מקרה פרטי, אך כמו במקרה של העיר רומא, כשצריך לעשות שינויי תזונה כחלק מהתהליך של טיפול בהשמנה – כל הדרכים מובילות לדיאטנית. בהסתמך על המידע הרפואי, יעד ההרזיה של האופי והרגלי החיים שלכם יועצת התזונה תבנה עבורכם את התפריט האופטימלי ותלווה אתכם לאורך התהליך. מאחר שמדובר ב'תהליך' יש בעבודה מימד של ניסוי וטעיה ולעיתים יש גם משברים ואתגרים. גם בצמתים האלה, יועצת התזונה תעניק לכם תמיכה רגשית (כי הרבה אנשים סובלים מהשמנה עקב 'אכילה רגשית', שהיא סוג של התמכרות) וטיפים מעשיים להתמודד עמם. בהקשר הייעוץ הרגשי, לעיתים גם טיפול פסיכולוגי או הצטרפות לקבוצת תמיכה עשויים להתגלות ככלים שנכון ומומלץ לשלב כחלק מתכנית הרזיה מקיפה.

 

  1. שימו לב להתפתחויות חדשות ברפואה

כבר הזכרנו את מה שהרפואה יכולה להציע. אך המדע והמחקר לא קופאים על השמרים. למשל, כתחליף לניתוח קיצור הקיבה המסורתי יש הליך חדש בשם שרוול קיבה אנדוסקופי, המאפשר את ביצוע ההליך ללא פתיחה של הבטן. יש תרופות הורמונליות חדשות וגישה טיפולית המתמקדת במיקרוביום שבמעיים. לא כל הטיפולים האלה עדיין זמינים במסגרת סל הבריאות, אבל כדאי להיות מודעים לקיומם.

 

  1. התמודדות עם אתגרים

כל טיפול בהשמנה הוא מסע אישי שדורש סבלנות ואורך רוח ואתגרים, קשיים ומשברים זה חלק בלתי נפרד מהדיל. לזה כדאי להיערך. למשל, זיהוי הטריגרים שמניעים 'אכילה רגשית' והתמודדות עמם באמצעות טיפול קוגניטיבי התנהגותי לשליטה באכילה. ניהול יומן 'אכילה רגשית' הצטרפות לקבוצות תמיכה וכמובן ליווי מקצועי.

 

  1. שמירה על הקיים

יש מקרים בהם הירידה במשקל עובדת מצוין, הבעיה היא לשמור על המשקל החדש ולהתמיד באורח החיים המאפשר את זה. כאן מדובר על התמודדות מסוג אחר ואם רוצים שההצלחה לא תתמסמס חייבים להקפיד גם על זה. גם פה ליווי מקצועי הוא חלק מהמפתח. רוצים לשמוע עוד ולהבין איך ניתן לשלב בין הדרכים האלה באופן הוליסטי? פנו לניומדיק, המרכז הרב תחומי לטיפול אנדוסקופי בעודף משקל.

אהבתם את המאמר?

שתפו בפייסבוק
שתפו בווטסאפ
שלחו במייל
הדפיסו

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

תפריט נגישות

לקביעת פגישת ייעוץ ללא התחייבות

לשיחה בווצאפ צריך ללחוץ כאן
שלח/י לנו הודעה
היי! למידע נוסף ולתאום פגישת יעוץ מוזמנים לשלוח לנו הודעה